Między żywiołem a spokojem

6 kwietnia - 26 maja 2006 - Wystawa rysunków i malarstwa Agnieszki Mrowińskiej
Wernisaż dnia 6 kwietnia 2006 godz. 18

Agnieszka Mrowińska , - malarka i nauczycielka plastyki. Urodzona w 1970 roku w Bytomiu. Otrzymała dyplom z rysunku i malarstwa na Wydziale Edukacji Artystycznej ASP w Poznaniu, w roku 1999.

Zajmuje się malarstwem olejnym na płótnie i na jedwabiu oraz rysunkiem. Oprócz twórczości własnej prowadzi pracownię malarstwa dla dzieci i młodzieży w MDK nr 1 w Poznaniu.

Kompozycje Mrowińskiej nominowano do tytułu Artysty Roku. Na Wojewódzkim Przeglądzie Plastyki w Lesznie w 2006 roku otrzymała wyróżnienie. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych w Polsce i za granicą, m.in. w Niemczech i Szwecji.

Wybrane wystawy

  • Malujący nauczyciele, Galeria pod Arkadami, Poznań 2001, 2004, 2005, 2006
  • Wystawa poplenerowa , Tarnowo Podgórne, 2002
  • Malarstwo (ekspozycja indywidualna), Galeria Centrum, Tarnowskie Góry, 2003
  • Wystawa Poznańskich Instruktorów Plastyki, Galeria pod Arkadami, Poznań, 2003
  • Malarstwo (ekspozycja indywidualna), Galeria na regale, Biblioteka w Luboniu , 2003

"Między żywiołem a spokojem"

Jeden to stany atmosferyczne w pejzażu górskim, a drugi - natura kobiety. W tego rodzaju cyklach tematycznych sytuują się ostatnio powstałe prace Agnieszki Mrowińskiej .

Artystkę od pewnego czasu interesują nie tyle same góry, ile pojawiające się w nich żywioły: mgły, deszcze, nawałnice, wyładowania atmosferyczne i przenikające wymienione zjawiska światło. Przy czym w coraz większym stopniu dąży ona do syntezy pejzażu i uchwycenia jego metafizyki. W pierwszych krajobrazach były zachowane odniesienia przedmiotowe do rzeczywistości, plany i relacje przestrzenne. W następnych kompozycjach większego znaczenia nabierają faliste, niekiedy diagonalne rytmy rozświetlane i przecinane elementami ukośnymi. Dochodzi również do głosu namacalność, kierunek i ciężar użytych środków plastycznych. A zatem ważniejsze od mimesis , czyli naśladowania przyrody jest jej przetwarzanie i odrealnianie; swoisty przekład na zmysłowe formy, rytmy i płaszczyzny. Prace te oddziaływają na widza strukturą, równowagą i porządkiem zastosowanych form.

Natomiast w wizerunkach postaci Mrowińską interesuje zgłębianie osobowości kobiety poprzez gest i pozę. Malarka nie portretuje jednak konkretnych osób - choć nie wykluczam powstania i tego rodzaju konterfektów - ale chce ukazywać psychikę kobiety w ogóle.

Jej subtelne przedstawienia poruszają wspomnienia i marzenia; poprzez ciało odwołują się do jasnej strony erotyzmu i sfery uczuć a nie biologicznych popędów i seksu.

Konkludując stwierdźmy, że dokonania artystki charakteryzują się immanentną po­datnością na różne odczytania i interpreta­cje; można je rozpatrywać aktywizując własne po­kłady wyobraźni i doświadczenie życiowe. Podczas dookreślania przed­stawień ikonicznych można rozwijać takie kwestie jak: odbiór piękna natury i piękna sztuki; cielesne i du­chowe, realne i wyobrażone.

Andrzej Haegenbarth

POWRÓT

aktualizacja 20.05.2006

 
 
Stowarzyszenie Twórców i Sympatyków Kultury
przy Komendzie Wojewódzkiej Policji w Poznaniu
Wszelkie prawa zastrzeżone. C 2004 Copyright by KlimoK